Megnövekedett menetidővel, vonatpótló autóbuszra való átszállással és sok-sok bosszúsággal kell szembenéznie annak, aki a szeptember 18-án kezdődött felújításának ideje alatt továbbra is közlekedni szeretne a Budapest–Tatabánya–Győr–Hegyeshalom vasúti fővonalon.
A Budaörs és Szárliget közötti, három (vár)megyét (Komárom-Esztergom, Fejér, Pest) érintő, 41 kilométeres szakaszon vonatpótló busszal lehet haladni, a menetidő pedig 65-85 percre nőtt. Egy utas bejegyzése szerint a felújítás harmadik hetében is megesett, hogy eltévedt egy vonatpóló busz sofőrje.
Tartalom
Az utasok mint élő GPS-ek
Pénteken késő este tett közzé egy elkeseredett bejegyzést egy utas az egyik érintett település, Bicske közösségi médiás csoportjában arról, hogy az aznap (október 6-án) 21:42-kor Budaörsről induló vonatpótló busz „eltévedt”.
A poszt szerzője szerint a sofőr abból az irányból hajtott be Törökbálintra, ahonnan Biatorbágy felől kellene érkeznie a járműnek a településre. A bejegyzés szerint egy utas vette észre, hogy valami nem stimmel, és szólt buszvezetőnek, hogy meg volna szükséges fordulnia és ezt követően az utasok irányították a busz sofőrjét, hogy merre menjen.
Ezt tetézve műszaki hiba okán Biatorbágyon nem sikerült becsukni a jármű egyik ajtaját.

MÁV: nincs itt semmi látnivaló
Lapunk megkérdezte a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatóságát az esetről, ahonnan azt a választ kaptuk, hogy ők úgy tudják, a Volánbusz által biztosított vonatpótlás „fennakadások és jelentősebb késések nélkül zajlik”.
Az eltévedt lovas vonatpótló
A vasúttársaság azt is hozzátette, hogy vonatpótlási feladatra újonnan érkező kollégáik számára a munka felvétele előtt vonalbejárást tartanak, mint írták ennek ellenére előfordul, hogy
„a helyismerettel nem rendelkező autóbusz-vezetőink utat tévesztenek, de ezzel kapcsolatban utaspanaszokat nem kaptunk”
Jobbító szándékú észrevételek
Szükség esetén diszpécserszolgálatuk gondoskodik mentesítő járat indításáról. A MÁV szerint utasaik jellemzően a vonatpótlással kapcsolatos „jobbító szándékú észrevételeiket” juttatják el hozzájuk.
Azt is siettek hozzátenni, hogy a vonatpótlási feladatokat kiváló műszaki állapotú autóbuszokkal végzi, ennek ellenére az üzemszerű működés során elfordulhatnak kisebb-nagyobb meghibásodások.
Milyen gyakran?
Arra a konkrét kérdésünkre, hogy milyen gyakran történik meg, hogy a pótlóbuszok sofőrjei eltévednek, nem kaptunk választ. (Erről ha az utasok nem is, a sofőrök nyilván értesítik a társaságot, a műholdas nyomkövetővel ellátott járműveket útvonalát pedig a központjuk is tudja követni, és észlelni az anonáliákat.)
Baranyából és Békésből Fejér, Pest, Komárom Esztergom megyébe
Arra sem kaptunk választ a MÁV-tól, hogy mely (vár)megyékből vezényeltek át sofőröket a pótlóbuszokra. Lapunk munkatársainak tapasztalata szerint Baranya és Békés (vár)megyéből biztosan, ám kíváncsiak lettünk volna, hogy van-e még ezen felül más terület, ahonnan erre az észak-magyarországi szakaszra hoztak buszvezetőket.
Ezt firtató kérdésünkre azt az általános választ kaptuk az állami nagyvállalattól, hogy a vonatpótlási feladatokra – a rendelkezésre álló kapacitások függvényében – az ország szinte valamennyi vármegyéjéből csoportosít át autóbuszvezetőket, így a feladatellátáshoz szükséges kapacitások a közlekedési cég szerint rendelkezésre állnak.
Mint korábban a Gulyáságyú Média megírta, a jövőben nem Baranyából és Békéséből, hanem még távolabbról, a Fülöp-szigetekről hozna autóbuszvezetőket az egyik közlekedési vállalat, amely a NER-oligarcha Széles Gábor tulajdonában áll.
Borítókép: Vonatpótló busz. Gulyáságyú Média-montázs.