Két nappal azt követően, hogy a MÁV bejelentette, hogy emelt sebességgel, 140 km/órával közlekednek a vonatok a felújítás után decemberben átadott egyes fővonalon Biatorbágy és Szárliget között, egy szakaszon ennek kevesebb mint a tizedét, csupán 13 km/órás sebességet tapasztalt a Gulyáságyú Média egyik olvasója.
Az esetről videót is küldött lapunknak.
Támogatóink hozzájárulása nélkül ez a cikkünk sem készülhetett volna el. Ne csak olvassa, támogassa is lapunkat: kattintson ide, vagy erre a linkre.
MÁV: Pontosabban, megbízhatóbban
A Magyar Államvasutak szerdán azt írta a közösségi médiás felületén, hogy az azt megelőző két napban Biatorbágy és Szárliget között elvégezték az előírt méréseket, amelynek kiértékelése után az egyes fővonal jobb vágányán is vissza lehetett állítani a pályasebességet.
„Így pontosabbá, megbízhatóbbá válik a vasúti közlekedés a győri fővonalon”
– tette hozzá a nemrég hozzávetőlegesen 32 milliárd forintból felújított pályaszakasz kapcsán az állami vasúttársaság.
A felújítást szeptember közepétől december 9-ig Mészáros Lőrinc NER-oligarcha vasúti pályaépítő vállalkozása, a V-Híd Zrt. végezte.
Egy átlagos ember 26 km/órás sebességgel képes futni, a MÁV ennek a felével közlekedett
Két nappal a MÁV bejelentését követően kaptunk egy olvasói videót arról, hogy ezen a szakaszon a MÁV által bejelentett 140 km/órás sebesség kevesebb, mint tizedével, mindössze 13 km/órás sebességgel közlekedett az Oroszlány és budapesti Déli pályaudvar között közlekedő S12-es vonat. Ez a rendkívül alacsony sebesség a vonat saját tájékoztató képernyőjén is jól látható.
„Ne toljuk be?”
A videóban olvasónk azt is megörökítette, hogy az utastársai meglehetősen gorombán, vagy éppen iróniával reagáltak arra, hogy a most átadott vasúti szakaszon ilyen alacsonyra csökkent a sebesség.
Olvasónk tájékoztatása szerint az Oroszlányból pénteken 8:45-kor induló S12-es személyvonat, mely nagyrészt a felújított szakaszon közlekedik, húsz perces késéssel érkezett meg budapesti célállomására. A videóban az is hallható, hogy az egyik utas szerint Tatabányáról Herceghalomra „kerek egy óra alatt” jutottak el (ez problémamentes esetben, menetrend szerint 23 perc menetidő és 35 kilométeres távolság volna).
Egy másik utas azt mondja, másfél órába telt Tatáról Kelenföldre eljutnia. (Ez a 70 kilométeres távolság normál esetben 57 perc menetidő lenne.)
Videónkban az is hallható, hogy az utasok közül többen a szarkazmust segítségül hívva vezették le a feszültséget.
„Leszállok mindjárt, inkább gyalogolok.”
„Ne toljuk be?”
MÁV: A sebességemelés megvalósult
Megkerestük a MÁV Zrt.-t is a problémával, a társaság kommunikációs igazgatósága úgy reagált, hogy a Budapest–Győr–Hegyeshalom vonal felújított szakaszán – 300 méter kivételével – már korlátozás nélkül újra 140 km/órás sebességgel közlekednek a vonatok, szerintük a sebességemelés megvalósult.
„A győri fővonalon így pontosabban, megbízhatóbban közlekednek az elővárosi, távolsági és nemzetközi vonatok”
– írta a lapunknak a MÁV, mely hozzátette, hogy ismeretes, hogy a Herceghalom és Bicske közötti 300 méteres szakaszon (valójában Bicske és Herceghalom között nem 300, hanem 10.000 méter, azaz 10 kilométer a vasúti távolság – a szerk.) a jelentős mértékű újjáépítés miatt csak a tavaszi vágányszabályozás után lehet sebességet emelni mindkét vágányon.
Az állami vasúttársaság tájékoztatása szerint ezen a rövid szakaszon a vonatok 40 km/órás sebességgel közlekednek, ami szerintük a menetidőben ez csak minimálisan érzékelhető.
Nesze sánta, itt egy púp!
A konkrét, a pénteki videón is megörökített 13 km/órás sebesség kapcsán a MÁV arról tájékoztatta lapunkat, hogy az érintett, frissen felújított szakaszon a vonatok menetideje a biztosító-berendezés átmeneti hibája miatt nőtt.
Ilyenkor a vonatok a biztonság érdekében csak 15km/órás sebességgel haladhatnak azon a szakaszon a berendezés helyreállításáig. (Ténylegesen nem 15 km/óra, hanem 13 km/óra volt a sebesség. – a szerk.)
Péntek délelőtt Herceghalom állomáson rövid ideig fennálló biztosító-berendezési hiba lassította a közlekedést, mely egyedül az S12-es vonatnál okozott – a MÁV szerint – 18 perc késést.
Bár a MÁV lapunknak küldött válaszában azt állítja, csak egy járat szenvedett késést, ezt saját jegyfoglalása rendszerük cáfolja.
Csütörtök délután pedig a felújításban nem érintett, de az érintett fővonalon található tatabányai állomáson volt biztosító-berendezési hiba, emiatt több vonat is késést szenvedett.
Tavasszal egy-egy vágányon szünetelni fog a közlekedés
Amennyiben ez nem volna elég, a tavasz során az utómunkálatokat is végeznek majd a nemrég felújított szakaszon, ami az időjárási viszonyokhoz való hozzáigazítást jelenti, például vágány- és kitérőszabályozásokat, ágyazatpótlást, illetve sínfeszültség-feloldást, a felsővezeték-hálózatban az elöregedett hosszláncok cseréjét.
A várhatóan áprilistól júliusig tartó utómunkálatok idején jellemzően napközben egy-egy vágányon fog szünetelni a közlekedés, ez a MÁV megfogalmazása szerint „néhány alkalommal a menetrend kisebb módosításával jár”. Azt ígéreik, mindez már nem okoz majd a tavaly őszihez hasonló kényelmetlenségeket.
Videónk az esetről
Magyarországon nem mindenki engedheti meg magának, hogy fizessen a hírekért, pedig roppant fontos, hogy minél többen tájékozódjanak független forrásból. Ezért döntöttünk úgy, hogy a Gulyáságyú Média cikkei, videói, podcastjai mindenki számára ingyenesen érhetőek el.
Amennyiben Ön viszont megteheti, támogassa küldetésünket akár csak havonta egy kiló kenyér árával, hogy cikkeinkkel olyanokat is elérjünk, akik nem engedhetik meg maguknak, hogy fizessenek a hírekért.
Ehhez a cikkhez is hozzászólhat a Facebookon: